Úgy tűnik, a Google megtalálta a módját, hogyan lehet pénzt csinálni abból, hogy az emberek egyre kevesebbet kattintanak. Nem aggódtunk emiatt, de most kiderült, hogy a vállalat reklámokat készül bevezetni az AI Overview és más mesterséges intelligencia-alapú keresési funkciókba.
Online médiaként nyilván nem vagyunk boldogok, hogy kevesebben kattintanak át a tartalmainkra, emberként pedig eléggé fel vagyunk háborodva, hogy a felmérések szerint a felhasználók az AI által összegzett válaszok hatására ritkábban ellenőrzik a forrásokat is.
A Google keresési részlegének alelnöke, Robbie Stein szerint a hirdetések "nem fognak eltűnni", sőt a jövőben "új és innovatív formában" lesznek jelen az AI-eszközökben. Stein megerősítette, hogy a cég már kísérletezik az AI-módban megjelenő reklámokkal, és új formátumokat fejleszt, hogy a hirdetők továbbra is célzottan érhessék el a felhasználókat. Mert a keresés nyilván már régóta másodlagos funkciója a keresőnek.
Azzal kapcsolatban, hogy mit is takar ez az "új és innovatív" megközelítés, Stein egyetlen példájára támaszkodhatunk.
Ha valaki például lakásfelújítással kapcsolatos információkat keres, az AI nemcsak válaszokat adhat, hanem ajánlhat szolgáltatásokat vagy kedvezményes ajánlatokat is. Vagyis tulajdonképpen ugyanaz, mint eddig, csak most a mesterséges intelligencia hangján megszólaló szponzorált tartalomként.
Ez a megoldás aligha forradalmi, legfeljebb azt éri el, hogy a felhasználók még kevésbé veszik észre, mikor találkoznak fizetett tartalommal, miközben a Google még részletesebb adatokat gyűjthet róluk. A Google nyilvánvalóan azon dolgozik, hogy profitot termeljen a mesterséges intelligenciába fektetett milliárdjai után, ahogy egyébként az OpenAI teszi éppen.